Programma 4: Onderwijs

Doelenboom

.

Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer

.

Beoogd maatschappelijk effect: Onze basisscholen beschikken over voldoende en duurzame huisvesting en er is voldoende ruimte voor bewegingsonderwijs. De scholen zijn voor alle kinderen toegankelijk.

tableCell19

Voorjaars

Jaar

Toelichting en

rapportage

rekening

maatregelen

Doel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan vastgestelde norm

Wat gaan we daarvoor doen:

We voeren het Integraal Huisvestingsplan (IHP) primair onderwijs uit en stellen het waar nodig bij.

Voorbereidingen getroffen voor vervangende nieuwbouw Dorpsbeuk.

We zorgen voor actuele leerlingenprognose zodat tijdig kan worden geanticipeerd op de ruimtebehoeftes bij de scholen.

Er is een actuele leerlingenprognose.

We voeren de verordening leerlingenvervoer uit en leveren een bijdrage aan passend onderwijs waardoor onze kinderen een passende onderwijsplek krijgen met afgestemde (jeugd)zorg.

Onderwerp heeft altijd onze aandacht.

Eind 2024 is het rapport ruimtelijk onderzoek gebied Voorposten - Geerhoek opgeleverd. Locatie IKC Dorpsbeuk is onderdeel van het onderzoek. De verwachting is dat de vervangende nieuwbouw op zijn vroegst gereed is in 2027.

.

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

.

Beoogd maatschappelijk effect: We bevorderen de zelfredzaamheid. Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om zelfstandig mee te doen in de samenleving.

tableCell19

Voorjaars

Jaar

Toelichting en

rapportage

rekening

maatregelen

Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen en schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten wordt voorkomen

Wat gaan we daarvoor doen:

We subsidiëren peuteropvang en voorschoolse educatie (VE) zodat zoveel mogelijk kinderen van 2,5-4 jaar een aanbod krijgen.

Keert jaarlijks terug.

We onderzoeken de mogelijkheden om het toezicht op de naleving leerplichtwet, kwalificatieplicht en verzuimpreventie elders onder te brengen om de efficiëntie te vergroten en de kwetsbaarheid te verkleinen.

Per 1 april 2024 is dit overgedragen aan de gemeente Veenendaal.

We zetten in op preventie door ambulante jeugdhulp op de vier Scherpenzeelse basisscholen te faciliteren.

We voeren dit uit.

We staan garant voor de in Woudenberg opgerichte Taalklas Woudenberg-Scherpenzeel voor het onderwijs aan kinderen van Oekraïense vluchtelingen en statushouders in de bassischoolleeftijd.

Evaluatie in 2025.

In 2024 is de uitvoering van de leerplichtwet uitbesteed aan de gemeente Veenendaal.

Voorjaars

Jaar

Toelichting en

rapportage

rekening

maatregelen

Doel: We zetten in op verbeteren van (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden van volwassenen

Wat gaan we daarvoor doen:

We werken regionaal samen en geven uitvoering aan de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) en het daaruit voortvloeiende lokale uitvoeringsplan laaggeletterdheid, onder andere het opzetten van een (digi)Taalhuis in De Breehoek.

Het taalhuis heeft goede samenwerkingen met partners uit de regio en krijgt een steeds betere positie in Scherpenzeel.  

We gaan vrijwilligers en professionals scholen in het herkennen, signaleren en doorverwijzen van met name laaggeletterde NT1-ers (inwoners met Nederlands als moedertaal).

Dit schuift door naar 2025.

We zetten in op de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid (GGG) en leggen bij het vinden en doorgeleiden van laaggeletterden de focus op ouders van jonge kinderen om de vicieuze cirkel te doorbreken.

Opgenomen als speerpunt voor 2025.

Dit onderwerp heeft continu de aandacht. Taalhuis is verstevigd met de nieuwe inzet van een taalhuisdocent en er is ingezet op verdere groei.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2025 14:07:21 met de export van 06/30/2025 13:31:12