. | ||||
Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer | ||||
. | ||||
Beoogd maatschappelijk effect: Onze basisscholen beschikken over voldoende en duurzame huisvesting en er is voldoende ruimte voor bewegingsonderwijs. De scholen zijn voor alle kinderen toegankelijk. | ||||
tableCell19 | ||||
Voorjaars | Jaar | Toelichting en | ||
rapportage | rekening | maatregelen | ||
Doel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan vastgestelde norm | ||||
Wat gaan we daarvoor doen: | ||||
We voeren het Integraal Huisvestingsplan (IHP) primair onderwijs uit en stellen het waar nodig bij. | Voorbereidingen getroffen voor vervangende nieuwbouw Dorpsbeuk. | |||
We zorgen voor actuele leerlingenprognose zodat tijdig kan worden geanticipeerd op de ruimtebehoeftes bij de scholen. | Er is een actuele leerlingenprognose. | |||
We voeren de verordening leerlingenvervoer uit en leveren een bijdrage aan passend onderwijs waardoor onze kinderen een passende onderwijsplek krijgen met afgestemde (jeugd)zorg. | Onderwerp heeft altijd onze aandacht. | |||
Eind 2024 is het rapport ruimtelijk onderzoek gebied Voorposten - Geerhoek opgeleverd. Locatie IKC Dorpsbeuk is onderdeel van het onderzoek. De verwachting is dat de vervangende nieuwbouw op zijn vroegst gereed is in 2027. | ||||
. | ||||
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | ||||
. | ||||
Beoogd maatschappelijk effect: We bevorderen de zelfredzaamheid. Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om zelfstandig mee te doen in de samenleving. | ||||
tableCell19 | ||||
Voorjaars | Jaar | Toelichting en | ||
rapportage | rekening | maatregelen | ||
Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen en schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten wordt voorkomen | ||||
Wat gaan we daarvoor doen: | ||||
We subsidiëren peuteropvang en voorschoolse educatie (VE) zodat zoveel mogelijk kinderen van 2,5-4 jaar een aanbod krijgen. | Keert jaarlijks terug. | |||
We onderzoeken de mogelijkheden om het toezicht op de naleving leerplichtwet, kwalificatieplicht en verzuimpreventie elders onder te brengen om de efficiëntie te vergroten en de kwetsbaarheid te verkleinen. | Per 1 april 2024 is dit overgedragen aan de gemeente Veenendaal. | |||
We zetten in op preventie door ambulante jeugdhulp op de vier Scherpenzeelse basisscholen te faciliteren. | We voeren dit uit. | |||
We staan garant voor de in Woudenberg opgerichte Taalklas Woudenberg-Scherpenzeel voor het onderwijs aan kinderen van Oekraïense vluchtelingen en statushouders in de bassischoolleeftijd. | Evaluatie in 2025. | |||
In 2024 is de uitvoering van de leerplichtwet uitbesteed aan de gemeente Veenendaal. | ||||
Voorjaars | Jaar | Toelichting en | ||
rapportage | rekening | maatregelen | ||
Doel: We zetten in op verbeteren van (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden van volwassenen | ||||
Wat gaan we daarvoor doen: | ||||
We werken regionaal samen en geven uitvoering aan de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) en het daaruit voortvloeiende lokale uitvoeringsplan laaggeletterdheid, onder andere het opzetten van een (digi)Taalhuis in De Breehoek. | Het taalhuis heeft goede samenwerkingen met partners uit de regio en krijgt een steeds betere positie in Scherpenzeel. | |||
We gaan vrijwilligers en professionals scholen in het herkennen, signaleren en doorverwijzen van met name laaggeletterde NT1-ers (inwoners met Nederlands als moedertaal). | Dit schuift door naar 2025. | |||
We zetten in op de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid (GGG) en leggen bij het vinden en doorgeleiden van laaggeletterden de focus op ouders van jonge kinderen om de vicieuze cirkel te doorbreken. | Opgenomen als speerpunt voor 2025. | |||
Dit onderwerp heeft continu de aandacht. Taalhuis is verstevigd met de nieuwe inzet van een taalhuisdocent en er is ingezet op verdere groei. |